Monday, March 12, 2018

Lampa pentru rasaduri

Orice gradinar, mai mult sau mai putin priceput, stie ca pentru a obtine rasaduri frumoase, rasadurile au nevoie de multa lumina in primele saptamani de viata (unele seminte nici nu germineaza daca nu au lumina).
Anul trecut am folosit pentru prima data o lampa speciala pentru plante (grow light).
Pentru rasaduri aveti nevoie de o lampa care emite o lumina care sa aiba spectrul albastru cat mai puternic. Aceasta lumina ajuta plantele sa creasca normal, fara sa se lungeasca. Pentru plantele care necesita inflorire (sub lampa) trebuie adaugata si lumina cu spectru rosu.
Lampa care emite o lumina cu spectrul puternic catre galben s-ar putea sa arda frunzele rasadurilor plus plantele nu au destula lumina, le fel ca si cum ar fi in spatele unui geam.
Anul acesta am mai achizitionat inca o astfel de lampa, dar fiind mici, pot tine sub o lampa doar o tavita cu 40 de alveole, in total 80 de alveole sub doua lampi.
M-am dus ieri la magazin cu gandul sa mai cumpar una, insa am trecut la investigatii. Am facut cateva investigatii despre spectrul neoanelor si cele "albastre" au lumina asemanatoare lampilor pentru plante.... si tot am cercetat pana am dat peste neonele speciale pentru plante, insa marimea lor e de trei ori mai mare decat cele ale lampilor cumparate de mine anterior. Am pus neoanele in cos, am cautat cu sotul meu si o instalatie pentru neoane (pot pune doua neoane in instalatie- inca un punct in plus) care se poate baga in priza si fuguta acasa sa imi vad de treaba.
Azi am avut treaba! Am cautat o bucata de scandura mai lunga decat instalatia si am fixat instalatia pe ea.
Ma gandisem sa fac si un suport special dar cu cat e mai mobil cu atat e mai usor sa il amplasez pe unde se poate, fara prea mari modificari prin casa. Am instalat frumos neoanele in instalatie si i-am facut o proba, sa vad daca functioneaza!! Perfect! 
In imaginea de mai jos instalatia e pusa pe doua ghivece.

M-am gandit mult ce sa pun la capete ca sa pot atarna cumva instalatia peste plante si mi-au trecut multe prin cap: cutii goale-ocupa mult loc, dvd-urile copiilor, pericol de accident in caz ca cineva rastoarna teancul si cand m-am dus la locul destinat lampii , ghivecele erau deja acolo, am proptit instalatia pe ele si gata.
Mai jos se vede unul dintre capetele scandurii, proptit pe ghiveci.

Tavita sub lampa! Urmatoarele tavite urmeaza a fi adaugate imediat ce semintele vor fi plantate!

 Si pentru a pastra toata lumina pe ladite, peste instalatie am pus folie de aluminiu. Lumina astfel este pastrata pe plante si nu se imprastie in afara tavilor, pe podea.Asa si plantele care sunt mai in spate primesc lumina, chiar daca nu sunt direct sub lampa!!
Distanta dintre lampa si tavita este de aproximativ 20 de cm. Sub tavita am pus cateva straturi de polistiren. Cand plantutele cresc cam de vreo 5-10 cm scot un strat de polistiren si tavita se indeparteaza de neon.
Acum sunt pregatita pentru gradinarit la scara mai mare! Rosiile mi-au iesit in procent de 99%, vinetele la fel, ardeii mai greu (i-am pus primii si cred ca i-am bibilit un pic cam mult cu apa si s-au inecat!


2 comments:

  1. Rasaduri fericite :) Bun inceput !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Multumesc! Ardeii mi-s tare frumosi, de rosii nu prea is multumita ! Rasadurile de flori o duc si ele bine! Spor la munca, Dani!

      Delete